بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم عجل لولیک الفرج

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم عجل لولیک الفرج

۱ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

 نقل یک خاطره: (برگرفته از روزنامه جمهوری اسلامی -مورخ ۲۷/۰۷/۱۳۹۰)

علامه محمد تقی جعفری ـ رحمت‌الله علیه ـ می‌گفتند:

برخی از جامعه شناسان برتر دنیا در دانمارک جمع شده بودند تا پیرامون موضوع مهمی به بحث و تبادل نظر بپردازند. موضوع این بود: "ارزش واقعی انسان به چیست".

برای سنجش ارزش بسیاری از موجودات، معیار خاصی داریم. مثلا معیار ارزش طلا به وزن و عیار آن است. معیار ارزش بنزین به مقدار و کیفیت آن است. معیار ارزش پول پشتوانه آن است؛ اما معیار ارزش انسان‌ها در چیست.

هر کدام از جامعه‌شناسان، سخنانی گفته و معیارهای خاصی ارایه دادند،هنگامی که نوبت به بنده رسید، گفتم:"اگر می‌خواهید بدانید یک انسان چقدر ارزش دارد، ببینید به چه چیزی علاقه دارد و به چه چیزی عشق می‌ورزد". کسی که عشقش یک آپارتمان دو طبقه است، در واقع ارزشش به مقدار همان آپارتمان است. کسی که عشقش ماشینش است، ارزشش به همان میزان است ،اما کسی که عشقش خدای متعال است، ارزشش به اندازه خداست.

علامه فرمودند:"من این مطلب را گفتم و پایین آمدم. وقتی جامعه شناسان سخنان من را شنیدند، برای چند دقیقه روی پای خود ایستادند و کف زدند".

هنگامی که تشویق آن‌ها تمام شد، من دوباره بلند شدم و گفتم:"عزیزان، این کلام از من نبود!،بلکه از شخصی به نام امام علی « علیه‌السلام» است".

آن حضرت در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: "قِیمَةُ کُلِّ امْرِئٍ مَا یُحْسِنُهُ"؛ "ارزش هر انسانی به اندازه چیزی است که دوست می‌دارد".

***

وقتی این کلام را گفتم:" دوباره به نشانه احترام به وجود مقدس  امیرالمؤمنین علی« علیه‌‌السلام »از جا بلند شدند و چند بار نام آن حضرت را بر زبان جاری کردند".

حضرت علامه در ادامه می‌گفتند:"عشق حلال به این است که انسان (مثلا) عاشق پنجاه میلیون تومان پول باشد. حال اگر به انسان بگویند: "آی پنجاه میلیونی!، چقدر بدش می‌آید؟ در واقع می‌فهمد که این حرف توهین در حق اوست. حالا که تکلیف عشق حلال اما دنیوی معلوم شد،ببینید اگر کسی عشق به گناه و معصیت داشته باشد، چقدر پست و بی‌‌ارزش است! "

==================

امام علی (ع) فرمود:  قِیمَةُ کُلِّ امْرِئٍ مَا یُحْسِنُهُ  " آن ارزی که می­ورزی"( حکمت 81)

   (ارزش هر انسان به ان چیزی است که، آنرا ارزشمند میپندارد)

======================================================

  • sina kh