بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم عجل لولیک الفرج

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم عجل لولیک الفرج

ندای آسمانی هنگام شهادت امام علی

چهارشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۴، ۰۶:۱۹ ب.ظ

امیرالمؤمنین ٬ علی بن ابی طالب علیه‌السلام (۲۳ قبل از هجرت - ۴۰ ق) ٬ امام اول شیعیان٬ صحابه٬ راوی٬ پسرعمو و داماد پیامبر اکرم (ص)٬ کاتب. طبق گفته مورخین شیعه و بسیاری از علمای اهل سنت ٬ در کعبه زاده شد. او نخستین کسی بود که به پیامبر (ص) ایمان آورد. ازنظر شیعه ٬ وی به‌فرمان خدا و تصریح پیامبر (ص) جانشین بلافصل رسول خدا (ص) است. بنابر منابع شیعه و برخی منابع اهل سنت ٬ حدود ۳۰۰ آیه در قرآن کریم در فضیلت امام علی نازل‌شده است. وی همسر حضرت فاطمه (س) و پدر و جد یازده امام شیعه است. هنگامی‌که مشرکین قریش قصد کشتن پیامبر (ص) داشتند ٬ او در بستر پیامبر خوابیدند تا دشمنان گمراه شوند و بدین طریق پیامبر (ص) مخفیانه هجرت کرد. پیامبر (ص) عقد اخوت خود را با امام علی بست. در همه جنگ‌های پیامبر (ص) ‐ جز جنگ تبوک که به‌فرمان پیامبر (ص) در مدینه ماند‐ شرکت داشت و پرافتخارترین فرمانده اسلام محسوب می‌شوند.

پس از درگذشت پیامبر اکرم (ص) گروهی در سقیفه ٬ با ابوبکر به‌عنوان خلیفه بیعت کردند و امام علی (ع) ۲۵ ٬ سال سکوت کردند. آن حضرت پس از خلافت ابوبکر ٬ عمر و عثمان ٬ به اصرار مسلمانان ٬ خلافت و حکومت مسلمین را پذیرفت. او در دوره کوتاه حکومتش با سه جنگ سنگین داخلی مواجه شد و سرانجام در محراب مسجد کوفه ٬ در حال نماز ٬ به‌دست یکی از خوارج به نام ابن مجلم مرادی ٬ به شهادت رسید.



ندای آسمانی هنگام شهادت امام علی


در منابع حدیثی شیعی٬ چنین نقل‌شده است که بعد از ضربت ابن مجلم بر فرق مبارک امیرالمؤمنین ٬ خون از سر مبارک ایشان جاری شد و محاسن شریفش را رنگین نمود و در آن حال فرمود:
بسم لله و بالله و علی ملة رسول لله فزت و رب الکعبة.
سوگند به پروردگار کعبه که رستگار شدم
و سپس امام٬ این آیه شریفه را تلاوت نمود:
منها خلقناکم و فی‌ها نعیدکم و منها نخرجکم تارة اخری.
شما را از خاک آفریدیم و به خاک برمی‌گردانیم و بار دیگر از خاک مبعوثتان می‌کنیم
و شنیده شد که در آن‌وقت جبرئیل٬ میان زمین و آسمان ندا داد و گفت:
تهدمت و لله ارکان الهدی و انطمست اعلام التقی و انفصمت العروة الوثقی قتل ابن عم المصطفی قتل
علی المرتضی قتله اشقی الاشقیاء.

به خدا سوگند ستون‌های هدایت در هم شکست و نشانه‌های تقوی محو شد و دستاویز محکمی که میان خالق و مخلوق بود گسیخته گردید پسر عم مصطفی صلی لله علیه و آله کشته شد ٬ علی مرتضی به شهادت رسید و بدبخت‌ترین اشقیاء او را شهید نمود.


  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۴/۰۴/۱۷
  • ۲۰۹۵ نمایش
  • sina kh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی