بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم عجل لولیک الفرج

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم عجل لولیک الفرج

سوره ملک

چهارشنبه, ۲ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۰۷ ب.ظ

سوره ملک شصت و هفتمین سوره قرآن کریم است که مکی  است و 30 آیه دارد.

 از رسول خدا صلی الله علیه آله وسلم روایت شده است: هر کس در شب سوره ملک را قرائت کند ، اجری مانند احیای شب قدر را خواهد داشت . ایشان خودشان  هر شب پیش از خواب این سوره را قرائت می کردند. در روایتی دیگر فرموده اند: دوست دارم که سوره ملک در قلب هر مؤمنی باشد. همچنین فرمودند: بدانید سوره ملک  از طرف قاری و صاحب این سوره در روز قیامت مجادله می کند و برای او طلب آمرزش و مغفرت می کند.

امام باقر علیه السلام نیز در فضیلت این سوره فرمودند: سوره ملک، سوره مانعه است و مانع از عذاب قبر میشود. هر کس در شب ها این سوره را قرائت نماید عملی زیاد و پاک و نیکو به جا آورده است  و از گروه غافلان نوشته نمی شود. من پس از نماز عشای خود به حالت نشسته آن را قرائت می کنم و پدرم امام سجاد  علیه السلام در شب و روز این سوره را قرائت می کرد. هر کس آن را قرائت کند هنگامی که نکیر و منکر از جانب پاهایش وارد قبرش می شوند پاهایش به این دو فرشته می گویند: شمارا به بالاتر از من راهی نیست زیرا این بنده خدا به روی ما ایستاد و سوره ملک را در شب و روز قرائت می کرد و اگر از جانب شکم و سینه اش بیایند به آنها گفته می شود که شما را به این بنده راهی نیست؛ زیرا  او، سینه اش را جایگاه سوره ملک قرار داده است و اگر نکیر و منکر از جانب سرش بیایند زبانش به آن دو می گوید: شما را به پایین تر از من راهی نیست زیرا این بنده خدا به وسیله من سوره  ملک را هر شب و روز قرائت می کرد.

 

آثار و برکات سوره

1 -امنیت

پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرموده است: در کتاب خدا سوره ای است که سی آیه  دارد و هر کس پیش از خوابیدن ، آن را قرائت کند ،  خداوند برای او سی حسنه می نویسد و سی گناه از او را پاک می کند و سی درجه بر درجات او می افزاید و فرشته ای از فرشتگان خدا مأمور می شود تا بالهایش را بر روی او بگسترد و او را از هر بدی و آفتی نگه دارد تا از خواب بیدار شود و این سوره از جانب صاحبش در روز قیامت مجادله می کند و آن سوره ملک است. 

2-شفاعت و بخشش

رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم فرموده است: سوره ای در قرآن است که سی آیه دارد و فرد قرائت کننده خود را آنقدر شفاعت می کند تا او را ببخشند و آن سوره ملک است

همچنین فرموده اند: هر کس سوره ملک را قرائت کند نجات دهنده او از عذاب قبر است و به اجری همانند کسی که شب قدر را احیا داشته است اعطا می شود و هر کس این سوره را حفظ کند،  انیس و مونس او در قبر خواهد شد و او را از هر حادثه و عذاب در قبر نگه می دارد او را به خدا نزدیک می کند تا اینکه وارد بهشت شود در حالی که از وحشت قبر در امان است.

 

 

3-غفران برای اموات

قرائت قرآن و هدیه کردن ثواب آن به گذشتگان، موجب رفع گرفتاری های آخرتی آنها و مغفرت و بخشش برای ایشان خواهد بود. رسول  خدا صلی الله علیه و آله وسلم در این باره فرموده است: هر کس سوره ملک را قرائت کن وبه برداران خود که در گذشته اند هدیه کند ثواب آن با سرعت برق به آنها خواهد رسید و در عذاب گناهان ایشان تخفیف داده می شود و مایه انس ایشان در قبر می شود.

یکی از ارزش ها وبرتری های این سوره نجات دهندگی آن است . ابن عباس می گوید: مردی بر روی قبری نشست در حال که نمی دانست آنجا  قبری است و سوره ملک را قرائت نمود ، ناگاه صدایی بلند شنید که می گوید: این سوره نجات دهنده است. این مطلب را به عرض پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم رساندند ، ایشان فرمود: این سوره نجات دهنده از عذاب قبر است.

4-دندان درد

رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم فرموده است: هر کس که دندانش درد می کند انگشتش را بر دندانی که درد می کند بگذارد و آیه «23 سوره ملک» را هفت مرتبه بخواند.

 

 

 

  • موافقین ۳ مخالفین ۰
  • ۹۴/۱۰/۰۲
  • ۱۳۹۵ نمایش
  • sina kh

نظرات (۲)

  • ابوالفضل مهدوی فر
  • سلام

    ممنون جالب بود.

    وبلاگ زیبایی دارید

    خوشحال می شم به وبلاگ من هم سر بزنید:

    cafe-ketab.blog.ir


    نظر یادتون نره:)

    موفق و سربلند باشید:)
    پاسخ:
    salam azizam
    mamnunam
    hatman
    ishalla miam
    hatman nazar ham midam :D
    salamat bashi
    سلام
    پست خیلی خوبی بود:))
    ممنون

    ببخشید دیر سر زدم:))
    پاسخ:
    salam
    e! khodaro shokr
    khoshhalam ke khoshet oomade

    na khahesh mikonam :)))
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی